вторник, 16 августа 2016 г.

Формування у дитини емоційно - позитивного ставлення до навчання

Формування у дитини емоційно - позитивного ставлення до навчання
Інтерес до навчання може з'явитися у дитини лише, якщо з пер­шого дня дорослі створять умови для формування у неї прагнення пізнавати, а також почуття обов'язку, відповідальності тощо.
 Важливе значення у формуванні у дітей цінностей і мотивів мають запитання дорослих. Якщо  одразу після повернення малюка зі школи бабуся насам­перед запитує: «Чим вас сьогодні годували?», дитина, не бажаючи того, поставить навчання на друге місце.
Коли батьки маленького учня запитують: «Ти відповідав сьо­годні?»; «Які оцінки одержав?»; «Тебе похвалила вчителька?», то у дитини, відповідно, формується інтерес до оцінки, похвали, а не до навчальної праці. З такою мотивацією перші невдачі у неї викли­чуть негативне ставлення до школи, оскільки школа не змогла за­довольнити її амбіцій. Отже, першими і найголовнішими запитан­нями батьків, які хочуть сформувати у дитини інтерес до навчання, мають бути: «Що ви сьогодні вчили на уроках?»; «Що ти нового          ді­знався?»; «Щонайбільше сподобалося?»; «А що виявилося склад­ним?» тощо. Такі бесіди поставлять на перше місце навчальну ді­яльність як найважливішу в школі.
Як відомо, ключем до будь-якого виду навчання є читання. Що ж робити у разі, коли дитина не хоче читати? Жоден учень не зможе залюбки робити те, що завдає йому неприємностей. Що робити, аби у дитини не виникла відраза до читання? З цьо­го приводу можна дати батькам кілька найпростіших порад.
o       Не сварити за погане читання, а навпаки, захоплюватися ним, хвалити малюка за те, що сьогодні він прочитав краще, ніж учора.
o       Просити малюка читати щодня не тому, що він погано це ро­бить, а тому, що вам дуже приємно його слухати, що, мовляв, у вас краще виходить приготування вечері, коли він читає вам на кухні.
o       Під час читання корисно зупинити дитину, висловити свої вра­ження від прочитаного. Цим ви вносите у процес читання емо­ційно привабливий момент діалогу, допомагаєте зрозуміти текст і водночас даєте дитині можливість відпочити.
o       Не слід забувати, що дітям читати ще важко, і тому недоцільно змушувати читати одразу весь текст.
o       Якщо дитина не хоче читати, то не потрібно змушувати її роби­ти це більш, ніж п'ять хвилин поспіль. Краще поділити завдан­ня на невеличкі частини, між якими давати можливість відпо­чити. У такому разі дитина не перевантажується домашнім за­вданням і має можливість виконати його досконало та якісно.
Усі перелічені прийоми рекомендується використовувати з пер­ших днів навчання, адже виправляти негативне ставлення ди­тини до школи, яке вже склалося, значно важче, ніж сформува­ти позитивне.
Найтиповішими причинами зниження інтересу у дітей до на­вчання є:
•  завищені вимоги батьків;
•  неадекватне оцінювання діяльності, догани в сім'ї та школі;
•  часті конфлікти з приводу навчання дитини.
Великі надії щодо своєї дитини є природними: всі батьки бажа­ють, щоб їхня дитина вчилася тільки на «відмінно», тим більше що й здібності має, і до школи добре підготовлена. Помилкою є те, що багато хто з батьків намагається навіяти дітям свої неабиякі споді­вання: «Я в школі була відмінницею, тато вчився відмінно, і ти по­винен бути відмінником!» Що приховує у собі така помилка?
Слід пам'ятати, що самі тальки здібності та знання ще не гаран­тують шкільних успіхів. У дитини можуть бути не виховані праце­любність, уміння переборювати труднощі — навчання даватиметь­ся їй нелегко.
На фоні навіяних учневі великих сподівань будь-який бал, нижчий за «10», змусить її зненавидіти навчання, опустити ру­ки, адже сприйматиметься як несправедливе покарання: «Я працю­вав, старався, мені „9" поставили». Такий настрій заважає дитині поступово підвищувати успішність, тому що вона зорієнтована тіль­ки на негативний успіх, якого чекають її батьки.
Друга типова причина зниження інтересу до школи в молод­ших школярів зумовлена тим, що багато батьків мають неправиль­не уявлення про можливості дітей цього віку і схильні надто висо­ко оцінювати успіхи своєї дитини. Те, що одна й та сама робота вдо­ма викликає захоплення, а в класі оцінюється «задовільно», звісно позначається на ставленні до школи. Дитина дуже швидко робить висновок, що вчитель навмисне занижує їй оцінки, що до неї неспра­ведливо ставляться в школі, її не люблять... Таким чином, батьки самі виробляють у дітей негативне ставлення до школи замість то­го, щоб своєчасно дізнатися про критерії оцінювання роботи учнів і скоригувати свої вимоги з вимогами педагога.  
Часті конфлікти з приводу шкільних невдач чи домашніх за­вдань не тільки завдають невиправної шкоди взаєморозумінню в сім'ї, не лише привчають дитину до сварок, псують її характер, не­гативно впливають на нервово-психічне здоров'я малюка, а й безпо­середньо позначаються на навчальній діяльності.
По-перше, навчання, що стало причиною домашніх сварок, втра­чає привабливість в очах дитини; по-друге, страх перед невдачею (до­корами, погрозами, покараннями) різко знижує вірогідність успі­ху в навчальній роботі. Конфлікти з приводу домашніх завдань     ви­никають, якщо:
•   дитина зволікає з виконанням домашніх завдань: «Дві години йому можна довбати, що час сідати за уроки, а він і вухом не ве­де»;
•   невиправдано великі витрати часу на виконання домашніх за­вдань: «Годинами сидить, чим завгодно займається — тільки не уроками»;
•   незадовільна якість виконання завдань: «По сто разів змушую переписувати, й умовляю, і караю, а все робить будь-як. Йому бракує старанності».
Цих конфліктів можна уникнути, якщо відразу встановити час початку виконання домашніх завдань і будь-що дотримуватися йо­го. Тоді замість того, щоб боротися з невдоволеною дитиною і підко­ряти її собі, дорослий може навіть виступати на її боці, разом із нею «підкорятися часові», розуміти дитину, співчувати їй, змушеній та­кого чудового дня йти не на прогулянку, а вчити уроки.
Унаслідок такої зміни позицій стосунки батьків і дитини поміт­но поліпшаться, адже дитину розуміють, їй співчувають, просто ні­чим не можуть допомогти — вона сама призначила цей час! А голов­не — дотримання такого режиму занять протягом місяця допомагає виробити відповідне психологічне ставлення до часу: готовність до занять, яка виявляється в тому, що ігрова діяльність гальмується, а пізнавальні процеси активізуються.
Значні витрати часу на виконання домашніх завдань пов'язані з тим, що молодші учні ще не вміють зосереджено працювати, час­то відволікаються, виконують багато зайвої роботи. Але якщо в цьо­му віці не привчити дитину економити свій час, працювати на повну силу, то в майбутньому, коли обсяг домашніх завдань зросте, вико­нати їх буде просто неможливо. А щоб увага відволікалася якнайменше, необхідно організувати дитині постійне місце для занять — без ілюстрованих календарів, картинок і листівок під склом та іграшок на столі. Краще, щоб во­на не сиділа біля вікна, з якого добре видно, як у дворі граються  то­вариші.
Обов'язковою умовою стосунків у системі «батьки — дитина» є взаємна повага й довіра. Дорослим варто бачити в дитині самобут­ню особистість, а не об'єкт виховних дій, шанобливо ставитися до неї, розвивати в собі вміння підійти до дитини з позитивною    наста­новою.

Комментариев нет:

Отправить комментарий