Формування у дитини емоційно - позитивного ставлення до навчання
Інтерес до навчання може з'явитися у
дитини лише, якщо з першого дня дорослі створять умови для формування у неї
прагнення пізнавати, а також почуття обов'язку, відповідальності тощо.
Важливе значення у формуванні у дітей
цінностей і мотивів мають запитання дорослих. Якщо одразу після повернення малюка зі школи бабуся
насамперед запитує: «Чим вас сьогодні годували?», дитина, не бажаючи того,
поставить навчання на друге місце.
Коли батьки маленького учня запитують:
«Ти відповідав сьогодні?»; «Які оцінки одержав?»; «Тебе похвалила вчителька?»,
то у дитини, відповідно, формується інтерес до оцінки, похвали, а не до
навчальної праці. З такою мотивацією перші невдачі у неї викличуть негативне ставлення
до школи, оскільки школа не змогла задовольнити її амбіцій. Отже, першими і
найголовнішими запитаннями батьків, які хочуть сформувати у дитини інтерес до
навчання, мають бути: «Що ви сьогодні вчили на уроках?»; «Що ти нового дізнався?»;
«Щонайбільше сподобалося?»; «А що виявилося складним?» тощо. Такі бесіди
поставлять на перше місце навчальну діяльність як найважливішу в школі.
Як відомо, ключем до будь-якого виду
навчання є читання. Що ж робити у разі, коли дитина не хоче читати? Жоден учень
не зможе залюбки робити те, що завдає йому неприємностей. Що робити, аби у дитини не виникла відраза до читання? З цього приводу
можна дати батькам кілька найпростіших порад.
o
Не сварити за погане читання, а навпаки, захоплюватися
ним, хвалити малюка за те, що сьогодні він прочитав краще, ніж учора.
o
Просити малюка читати щодня не тому, що він погано це
робить, а тому, що вам дуже приємно його слухати, що, мовляв, у вас краще
виходить приготування вечері, коли він читає вам на кухні.
o
Під час читання корисно зупинити дитину, висловити
свої враження від прочитаного. Цим ви вносите у процес читання емоційно
привабливий момент діалогу, допомагаєте зрозуміти текст і водночас даєте дитині
можливість відпочити.
o
Не слід забувати, що дітям читати ще важко, і тому
недоцільно змушувати читати одразу весь текст.
o
Якщо дитина не хоче читати, то не потрібно змушувати
її робити це більш, ніж п'ять хвилин поспіль. Краще поділити завдання на
невеличкі частини, між якими давати можливість відпочити. У такому разі дитина
не перевантажується домашнім завданням і має можливість виконати його
досконало та якісно.
Усі перелічені прийоми рекомендується
використовувати з перших днів навчання, адже виправляти негативне ставлення дитини
до школи, яке вже склалося, значно важче, ніж сформувати позитивне.
Найтиповішими причинами зниження
інтересу у дітей до навчання є:
• завищені вимоги батьків;
• неадекватне оцінювання діяльності,
догани в сім'ї та школі;
• часті конфлікти з приводу навчання
дитини.
Великі надії щодо своєї дитини є
природними: всі батьки бажають, щоб їхня дитина вчилася тільки на «відмінно»,
тим більше що й здібності має, і до школи добре підготовлена. Помилкою є те, що
багато хто з батьків намагається навіяти дітям свої неабиякі сподівання: «Я в
школі була відмінницею, тато вчився відмінно, і ти повинен бути відмінником!»
Що приховує у собі така помилка?
Слід пам'ятати, що самі тальки
здібності та знання ще не гарантують шкільних успіхів. У дитини можуть бути не
виховані працелюбність, уміння переборювати труднощі — навчання даватиметься
їй нелегко.
На фоні навіяних учневі великих
сподівань будь-який бал, нижчий за «10», змусить її зненавидіти навчання,
опустити руки, адже сприйматиметься як несправедливе покарання: «Я працював,
старався, мені „9" поставили». Такий настрій заважає дитині поступово
підвищувати успішність, тому що вона зорієнтована тільки на негативний успіх,
якого чекають її батьки.
Друга типова причина зниження інтересу
до школи в молодших школярів зумовлена тим, що багато батьків мають неправильне
уявлення про можливості дітей цього віку і схильні надто високо оцінювати
успіхи своєї дитини. Те, що одна й та сама робота вдома викликає захоплення, а
в класі оцінюється «задовільно», звісно позначається на ставленні до школи.
Дитина дуже швидко робить висновок, що вчитель навмисне занижує їй оцінки, що
до неї несправедливо ставляться в школі, її не люблять... Таким чином, батьки
самі виробляють у дітей негативне ставлення до школи замість того, щоб своєчасно
дізнатися про критерії оцінювання роботи учнів і скоригувати свої вимоги з
вимогами педагога.
Часті конфлікти з приводу шкільних
невдач чи домашніх завдань не тільки завдають невиправної шкоди
взаєморозумінню в сім'ї, не лише привчають дитину до сварок, псують її
характер, негативно впливають на нервово-психічне здоров'я малюка, а й безпосередньо
позначаються на навчальній діяльності.
По-перше, навчання, що стало причиною
домашніх сварок, втрачає привабливість в очах дитини; по-друге, страх перед
невдачею (докорами, погрозами, покараннями) різко знижує вірогідність успіху
в навчальній роботі. Конфлікти з приводу домашніх завдань виникають,
якщо:
•
дитина
зволікає з виконанням домашніх завдань: «Дві години йому можна довбати, що час
сідати за уроки, а він і вухом не веде»;
• невиправдано великі витрати часу на
виконання домашніх завдань: «Годинами сидить, чим завгодно займається — тільки
не уроками»;
• незадовільна якість виконання завдань:
«По сто разів змушую переписувати, й умовляю, і караю, а все робить будь-як.
Йому бракує старанності».
Цих конфліктів можна уникнути, якщо
відразу встановити час початку виконання домашніх завдань і будь-що
дотримуватися його. Тоді замість того, щоб боротися з невдоволеною дитиною і
підкоряти її собі, дорослий може навіть виступати на її боці, разом із нею
«підкорятися часові», розуміти дитину, співчувати їй, змушеній такого чудового
дня йти не на прогулянку, а вчити уроки.
Унаслідок такої зміни позицій стосунки
батьків і дитини помітно поліпшаться, адже дитину розуміють, їй співчувають,
просто нічим не можуть допомогти — вона сама призначила цей час! А головне —
дотримання такого режиму занять протягом місяця допомагає виробити відповідне
психологічне ставлення до часу: готовність до занять, яка виявляється в тому,
що ігрова діяльність гальмується, а пізнавальні процеси активізуються.
Значні витрати часу на виконання
домашніх завдань пов'язані з тим, що молодші учні ще не вміють зосереджено
працювати, часто відволікаються, виконують багато зайвої роботи. Але якщо в
цьому віці не привчити дитину економити свій час, працювати на повну силу, то
в майбутньому, коли обсяг домашніх завдань зросте, виконати їх буде просто
неможливо. А щоб увага відволікалася якнайменше, необхідно організувати дитині
постійне місце для занять — без ілюстрованих календарів, картинок і листівок
під склом та іграшок на столі. Краще,
щоб вона не сиділа біля вікна, з якого добре видно, як у дворі граються товариші.
Обов'язковою умовою стосунків у системі
«батьки — дитина» є взаємна повага й довіра. Дорослим варто бачити в дитині
самобутню особистість, а не об'єкт виховних дій, шанобливо ставитися до неї,
розвивати в собі вміння підійти до дитини з позитивною настановою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий